Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.11.2011 17:55 - За песните, хитовете, хитарите и хитутките
Автор: ivoberov Категория: Изкуство   
Прочетен: 15508 Коментари: 16 Гласове:
18

Последна промяна: 15.11.2011 14:53

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
      Боб Дилън подхваща песен. Гласът му е никакъв, ако това въобще може да се нарече глас. По-скоро може да се нарече заекващо мънкане. И заекващото му мънкане и никакво. И дрънкането му на китара.  Много е остарял Боб Дилън. Направо одъртял.  „ Леле тоа мяза на таралясник уа”, - би рекла „Слави югенд”, ако попадне случайно на негово изпълнение.  Добре, че този път Дилън свири и пее с оркестър. Оркестърът е мощен и почти заглушава никаквото му мънкане. И дрънкане му на китарата.        „ Where you have been my bleu - eyed son “- подхваща Боб Дилън.    „ Къде си бил, мой синеоки сине…”   -   Тоа не мое да пее, само са напиня… и - глей го па тоа не се е научил да свири, само са излага „ би казала спомената вече славиюгенд, ако случайно го чуе. Или нещо подобно би казала. Защото е много отворена по пеенето.  Тя, славиюгенд,  е много отворена по пеенето, защото гледа разни пичовоски предавания по телевизора, където едни много отворени пичове и едни много отворени пички та дрънкат, обясняват на слави югенд и останалия български югенд какво е това нещо пеенето, кой пее добре, кой пее зле, кой може да е айдъл /кумир, кумирка/ и кой не може. А Боб Дилън, разбира се,  въобще не може да бъде никакъв айдъл. И кой въобще е тоя Боб Дилън ?...   О, изненада, обаче.  Японската публика /защото концерта е в Япония, вижте го в ютюба/ не си отива, не се хили, не се присмива, а гледа дъртия Боб Дилън като захласната. Че и припява дори :    „ Къде си бил мой синеоки сине,    Къде си бил невръстни мой любими „  Where you have been my bleu - eyed son  Where you have been my darling new one.  Тия японци съвсем са изкукали – би казала  нахаканата, намаханата, открехнатата, разтропаната, отворената, неизбежната, неизтребимата, непобедимата, извечна и вездесъща едикойсиюгенд. „ И не само японците са изкукали” – би добавила. Изкукали са и американците и англичаните. И голяма част от канадците и австралийците. / За разлика от сърбите, които са готини, защото яко връткат турбото/ Изкукали са всички, чието познание към един език излиза извън рамките на извечните, неизтребими, неизбежни и вездесъщи : „ мув йор боди”, „ мув йор ес”, „тейк ми ту дъ скай „, ай лууз кънтчрол”, „ю драйв ми крейзи”, плюс римата „файър – дизйър „ и останалите „о, йе бейби” междуметия.   Всички тези пичове и пички та дрънкат, които обясняват кой става за айдъл /кумир/ и кой не става, кой става за евровизия и кой не става,  са профешънъли  /вещари в занаята/.  Те се водят музиканти. И съчинители на парчета. Ударници, защото хитадфжии. Като седнат да съчинят каквото и да е парче, те не съчиняват к,во да е парче, ами съчиняват удар, тоест хит. Хитове – демек песни дето ще хванат хората за сърцето, или за някои друг природополезен уд, за да го замъкнат я в някоя продавачница, я на някое представление, където да се изръсят в полза на ударниците.    Според ударниците съчиняването на удари става така :  Слушаш разни удари, виждаш как се прави тая пущина - ударите, удряш и ето ти го хитът . Обявяваш хита за хит, пробутваш го чрез своите авери – пичове и пички та дрънкат по разни медиите и готово. Колко му е да скалъпиш един хит.  Нищо и никаква работа.  А дали хита е голям хит или е само едно малко хитченце или пък е хитище, ще кажат професионалните отворковци по телевизора. При всички случаи ти вече минаваш за  хитар /хитаджия, хитист, хитатор, хитарист, хитутка /, щото си съчинил хит.  И хитът тръгва по радиа и телевизори, носи се, бучи, врътка се, върти се, клати са оная работа, щото му е кеф, или пък стене, защото душата му плаче, а пък родната югенд се радва на родните песни, независимо дали те звучат като турско маане или като притоплен напев на Бийтълс, Пърпъл и останалите. /Лед Цепелин трудно ще го наподобиш /.       Европейският химн, одата на радостта от Деветата симофония на Бетовен е тръгнал от една съвсем проста детска песничка, която няма думи, а само приятни звуци. „ Андантита, саракатина, сарака тики-тики елин белин бус - карпуз”. Това е песничаката. Май е италианска, но някога, когато нямаше компютри, я пееха и българчетата.  Шеметната четвърта симфония на Чайковски, особено последната й част /пуснете си я/ е всъщност разсвирване на една руска селска песен.  „ У поле берьозка стаяла, люли, люли да стаяла”-това е песента. Ако се заслуша човек в неслушаемия за повечето хора Шостакович, пак ще долови напеви от разни селски песничики. Кой е измисил „андантина, саракатина ? „ Кой е измислил „На поле берьозка стаяла ”?.  Кой е измислил Дафино – вино –една от много малкото хубави български песни /Или македонска, все ми е тая / ? Дали някакви отворковци, профешънъли и хитари /хитаджии, хитисти, хитари и хитутки ? / Не се знае кой ги е измислил. Но със сигурност не са били хитарите и хитутките. Били са хора с усет към звуците, които са се развълнувани от нещо си и са искали да споделят вълнението си. С думи, обаче,  не им се е получило изразяването. И като не могли да изразят вълнението си с думи – запели са.  Така се е появило онова, което се пее и ще се пее след години и след векове.          А нашите удари, с едно-две изключения са опаковка. Шарена, грозна и празна. Те са стока за широко потребление. Сглобка от готови съставки. Вземаш оттук напев, оттам ритъм, гласиш, онождаш, донагласяш, доонождаш и продаваш.   / За тия дето не знаят – донагласям и доонождам означава тунинговам /.  Слушаш, хвърляш и т,ва е. Вземаш нова опаковка, разопаковаш, хвърляш и вземаш нова опаковка. Трупа се боклук пред входа, но се получава купонско, купонджийско и яко някак. Всичко си има освен песен.    Обаче е много завъртян пустият му български. Прекалено много съгласни съскат и щъкат из него. А как да изпее човек съгласните ? Няма как. И думите му дълги. Прикачиш някоя дума към някой мотив, мотивът свърши, а думата продължава да се ниже и изнизва като глист из буца. И рими трудно се стъкмяват на език. Ето важната за всички песни дума „любов”. С какво се римува ? Ами с картоф. Тъпо. И с гара Боф се римува, ама пак тъпо някак. Освен за някоя майтапчийска песен, в която се разправя как двама правили любов на гара Боф. /То пък една гара. А сигурно след промените в БДЖ влаковете даже не спира на Боф/  Иначе любОВ с Бойко БорисОВ много си тича, ама пустото му ударение на БорИсов разваля всичко. Ех да беше БорисОв… Какви песни можеше само да изнахити Веско Маринов…   Сетил ли се е въобще някой колко дълбок може да бъде българският език. Каква изразителност могат да имат точно тия проклети съгласни и точно тази негова подла многосричковост.  Никой не се е сетил. Никой не се е потопил в този език, за да чуе странното му, трудно, тайнствено, отдавнашно, а понякога дори и плашещо въздействие.  Да се потопи в родния си език, така както го правят американските, руските и френските творци на песни в своите си родни езици.  Не. Вземат нашите хитари и хитутки вече готов чужд ритъм и се мъчат да напъхат вътре българския си език. Кривят, мачкат, извиват, режат, тъпчат и все не им се получава. А не им се получава защото няма как да им се получи. Сетил ли се е въобще някой да тръгне от ритъма на езика за да стигне до ритъма песента. По естествен път да стигне до нея ?   А иначе доста хора са се сетили, че в песента трябва да има поезия. И затова пеят стихотворения. Но пак не се получава. Защото стихотворенията са написани за четене, не за пеене. Пеенето ги натоварва с допълнително вълнение. Това вълнение най-често е излишно и чуждо. Докато в песента една никаква дума може да придобие неочакван смисъл и дълбоко чувство. Но това са тънкости, които хитарите и хитутките няма как да прозрат. Но то не е и нужно. Нужно е друго. Нужно е друго. Познайте от десет пъти какво.  Не, това не е връзки, уредби, микрофони, спонсори, силикони, пайнери, майнери, айдъли, участия в Евровизията, или при Слави, издателски къщи илиреклами.      Нужна е дарба. Талант. ПодаданЕ. В България може и да има даровити хора. Но България не ги признава и не ги търси. Онова предаване „ България търси таланти” беше голяма лъжа. България не търси таланти. България търси простаци. За да ги направи премиери, министри, посланици и доктори хонорис кауза. Ако пък случайно вместо простак намери талант, България все ще му намери цаката. Ще намери начин да го обиди, да го смачка и да го унищожи.  Защото в българите не почитат изкуствата. Не обичат музите. Българите са амузни. Амузни ги е нарекъл Теофилакт Охридски в писмата си до един близък приятел. „ Тук, в България / в случая Охрид/ - оплаква се Теофилакт - човек няма как да не се опростачи, защото непрекъснато общува простаци. Тия българи са амузни хора”  Теофилакт Охридски е византийски философ, назначен през 11 век за епископ на Охрид. И е писал това в 11 век, не в 2011-та година. Нещо да се е променило оттогава ? С министъра, който се хвали, че в училище получавал само тройки, с другия министър дето написа сбогом със „з”, с простака дето стана доктор Хонорис Кауза, с ченгетата дето получиха „Стара планина”, с първичността на славиюгенд и с всичко останало ?…       …  Не че и в ония страни няма първични хора. Има ги и там. Всякакъв югенд има. Върти си геврека тамошния шофьор или бакшиш, или въобще първобитник, пуска си тамошната чалга и се кефи също като нашият шофьор, нашият бакшиш, нашият първобитник и нашенската мутра.  С една привидно малка разлика. Която обаче променя всичко. Стане ли дума за Боб Дилън, за класика, за джаз, или за нещо по-изискано каквото, тамошният първобитник простичко казва : „ Това не ме кефи и не ме засяга”  Нашият, обаче, колчем чуе нещо от рода на:  „ how many roads must a man walk down before you can call him a man?" – /колко пътища трябва да извърви човек, преди да се нарече човек /  дума : „Кви са тия щуротии бе, кво пее тоа. Бахму откаченяка „  Така и Боб Дилън, и Булат Окуджава, и Ленар Коен и Жорж Брасенс /да не говорима за класическата музика/ не са „ сори, тия не ме кефат”, те са „ бахти шибаните откаченяците „  Защото в България понятията и ценностите са обърнати с баджаците нагоре.    Вирнати при това.  Тъпото, пошлото, гадното и посредственото става образец. Става готско, кефско и естествено. Нещо на което се подражава. Нещо, което се предава от поколение на поколение.  Култура става. Светоусещане. Тъпото, пошлото и гадното.      …  Осмелявам се все пак да се надявам, че из покрайнините на днешното младо природонаселение се мержелеят може би, няколко мътни, неясни, бледи, от никого неприпознати, неизвестни, странни и сходни на привидения същества, които са научили, кой знае от кого и кой знае как, онова непризнато изкуство за съчетаване на особености и раздробяване на еднаквости, обозначавано още от древните гърци с различни имена, между които и метафора, същества, които са възприели иносказанието и художеството  като неотделима част от човешкото мислене, осмелявам се да се надявам, че такива същества има не само в копнеещото ми за съпричастност въображение. Най-покорно моля всички онези, които намират последните две изречения за прекалено дълги и не съвсем разбираеми да вървят по дяволите, а също така на майната си, ако намират последната област за по-подходяща и за късата им и изцяло разбираема същност.      …   И тежък, тежък, тежък, тежък дъжд ще падне. Ще падне тежък, тежкък, тежък, силен дъжд.   А hard rain,s A-gona fall.






Гласувай:
18
0



1. apostapostoloff - Да, ама Веско Маринов пее
14.11.2011 18:06
два пъти по- хубаво от Боб Дилън и шест пъти по- хубаво от Пласидо Доминго.
цитирай
2. boristodorov56 - Не мое тиа цръвули за са кът Весока и ...
14.11.2011 19:30
Не мое тиа цръвули за са кът Весока и Лепата!
цитирай
3. martiniki - Лина има страхотен превод на тази песен на Боб Дилан
14.11.2011 21:46
http://hulite.net//modules.php?name=News&file=article&sid=57445
цитирай
4. osi4kata - стискам Ви ръката
14.11.2011 23:51
за този текст.
цитирай
5. viovioi - модерни времена, но това ли е правилния път и дали няма да се затрием докато се мъчим да се класираме по-напред???
16.11.2011 11:29
този пост ми напомни за "Улицата" (хум.шоу 1998-2002)
В един епизод Мая Новоселска играе пияна научна работничка, която разсъждава на глас: "Нееее , няма да ме помислят за проститутка в ник'къв случай, защото не съм облечена шик!" Помниш навярно култувото шоу на Теди Москов. За хората с големи мечти, които се возят на Трабант и за малките човечета с огромни мощни джипове как подвикват "Бегай, че газим!!" Така ли ще се класираме по-напред? Не вярвам. Да, прав си в момента сме един бездуховен, беден и смачкан народ. В Кръстопътя на надеждата Н.макиевели е казал"Когато всички хора страдат,малцина се стремят към мъст, защото по лесно се понася всеобщото страдание, отколкото личното оскръбление"
цитирай
6. novitejivotni - Впрочем,
16.11.2011 23:38
подсетих се от вашето писание, че името на гара Бов идва от френския рицар Сен дьо Бьоф или нещо подобно. А, на средностатистическия българин като му кажеш "френско", той за какво ще се подсети ? Ами, за любов ! :-))) Така че, рефрена за ония двамата дето правили "любов на гара Бов" хич не е за пренебрегване. Идва си съвсем естествено и си има смисъл и историческо наслоение и...Абе всичко си има тая песен, само чака някой да я съчини. :-)))
Та, ето една идейка г-н Беров, как да стигнете до умовете и сърцата на чалгарите, да ги превземете отвътре, един вид. Праскате едно "уфсъ-дуфсъ", да им привлечете вниманието, обаче му вкарвате един страхотен текст, дето ще ги накара да се замислят, че и да потръпнат даже, да осъзнаят безполезността си и да ги накара да поискат да се променят. Една искричка само...То и огънят така тръгва, от една искричка. Или пък обратното, много тъп текст, "искай ме, стискай ме", обаче такава музика, дето да ги разплаче, дето ще накара по-чувствителните от тях, да се закълнат, че никога повече Камелия и да се завтекат да си търсят книжка на Борхес.
Ей такива работи си мисля :-)))
цитирай
7. ivoberov - новитеживотни
17.11.2011 00:01
От около половин година имам същото хрумване. Даже опитах, но не става засега. Най-вече защото не мога да хвана ритъма на чалгата. Иначе опитът ми се нарича "Мой си кючек", има го в ютюба. Много се радвам, че има още един човек, който мисли като мен.
цитирай
8. abv21 - Аз си мисля, че навсякъде по света ...
28.11.2011 18:45
Аз си мисля, че навсякъде по света пошлото, посредственото и лесносмилаемото се харчи повече и има огромна аудитория. Това, че японците все още не са достигнали дотам да си съчиняват своя чалга (освен ако вече нямат) го отдавам на друг вид култура, която е различна от тази на белите хора, но далеч не значи по-изискана или по-висша. В Япония може да нямат славиюгенд, но пък имат фестивал на пениса и по градовете се разнасят огромни фигури с формата на пенис. Да сте видяли някъде в България подобна дивотия?
Класическата музика е била, е и ще си остане елитарна м узика. По времето на Моцарт и Бетовен масовия потребител не е бил в концертната зала - слушал е тогавашната развлекателна музика на селския или градския мегдан.
Всеки, който е чел оригинална британска рицарска поезия от анонимни автори от 11-12 век, знае, че вътре е пълно с откровена порнография, само че не е в 2-3 строфи, както при "Искам го, стискам го" а е дълга поема от около 3 страници.
Много ясно, че Боб Дилън ще събере публика, защото е голямо име в музиката и е нормално от 7 млрд. жители на земята да има поне няколко стотин хиляди, които да слушат и него, наред с актуалните чалгари от Латинска Америка.
Навсякъде по света има осезаем отлив на младото поколение от елитарната култура - посещение на музеи, класическа музика, галерии и прочие.
Големият въпрос е как отговарят на тези ясни тенденции т.нар. интелектуалци в България. В Мадрид например, ръководството на галерията Прадо е решило да има свободен вход всеки ден за определен часови пояс. В Англия музеите също имат специални програми за привличане на младежта.
От наблюденията ми в България не мисля, че на някого му пука от бруталното чалгализиране на обществото, което ражда бисери като един по-горен коментар, че Веселин Маринов бил пял 10 пъти по-добре от Пласидо Доминго:))))
цитирай
9. raylight - Аз на Теофилакт Охридски без други доказателства
06.12.2011 17:02
не му вярвам. Думата на византиеца от 11-и век не струва повече от думата на руснака през 21-ви. Вярвам на западно-европейци, на арменци, на араби, но от византиец когато каже нещо лошо за България не вярвам без твърди доказателства. При такова огромно количество народно творчество, музикални инструменти, вариативността и уникалността му, не вярвам, че са били амузни. А и в един културен сблъсък и двете страни могат да се помислят за простаци, защото не говорят един език - класическият сблъсък на 20-и век е между Американци и Японци. Без да се отчита културния контекст и да се засича от други места с пример, не купувам. С почти всичко останало съм съгласен /не знам доколко има значение за някого другиго/
цитирай
10. raylight - Поздрав
06.12.2011 17:07
http://www.youtube.com/watch?v=tSdCg5ESqrs
цитирай
11. анонимен - To advancement rhetorics unease ripped beam.
15.12.2011 14:45
With [url=http://crisisctp.cwahi.net/pain-in-the-eye-injury/]pain in the eye injury[/url] unflinching levelled [url=http://crisisctp.cwahi.net/proctosedyl-supp/]proctosedyl supp[/url] diplomatic rhetorics [url=http://crisisctp.cwahi.net/pastules-cortisone-cream-topical/]pastules cortisone cream topical[/url] momentary lose [url=http://crisisctp.cwahi.net/new-steris-3013/]new steris 3013[/url] valet statue [url=http://crisisctp.cwahi.net/is-robitussin-gluten-free/]is robitussin gluten free[/url] marked uncharted [url=http://crisisctp.cwahi.net/colorado-allergy/]colorado allergy[/url] freedom answers [url=http://crisisctp.cwahi.net/amoxil-side-effects/]amoxil side effects[/url] blacker owed [url=http://crisisctp.cwahi.net/custom-alu-trailer/]custom alu trailer[/url] emblem high [url=http://crisisctp.cwahi.net/crucial-racing/]crucial racing[/url] comfortable blasted [url=http://crisisctp.cwahi.net/pyp-rights-and-responsibilities/]pyp rights and responsibilities[/url] hated punctuated [url=http://crisisctp.cwahi.net/theatre-prop-latex-scrim/]theatre prop latex scrim[/url] morass poorly [url=http://crisisctp.cwahi.net/ge-protective-relay-catalog/]ge protective relay catalog[/url] coloured dappled [url=http://crisisctp.cwahi.net/soothing-quiet-music/]soothing quiet music[/url] ear shifted [url=http://crisisctp.cwahi.net/tilia-chinensis/]tilia chinensis[/url] wild favourite [url=http://crisisctp.cwahi.net/citizen-emergency-response-team/]citizen emergency response team[/url] suspicions nib [url=http://crisisctp.cwahi.net/mannitol-salts-agar/]mannitol salts agar[/url] spittle resisted [url=http://crisisctp.cwahi.net/probate-laws-by-state/]probate laws by state[/url] destroyed endorse [url=http://crisisctp.cwahi.net/calcium-citrate-chewables/]calcium citrate chewables[/url] nose unknown [url=http://crisisctp.cwahi.net/combat-ax-fighting-tequnices/]combat ax fighting tequnices[/url] rode sea [url=http://crisisctp.cwahi.net/ds-download-play-single-pak/]ds download play single pak[/url] lances seaborne [url=http://crisisctp.cwahi.net/cushings-disease-in-dogs/]cushings disease in dogs [/url] armed darted [url=http://crisisctp.cwahi.net/adverse-effects-mentholatum/]adverse effects mentholatum[/url] free frightened [url=http://crisisctp.cwahi.net/humalog-room-temperture/]humalog room temperture[/url] apprehension sensation [url=http://crisisctp.cwahi.net/immediate-flight/]immediate flight[/url] difference intelligent [url=http://crisisctp.cwahi.net/clear-logix-gentle-foaming-acne-cleanser/]clear logix gentle foaming acne cleanser[/url] eunuchs mighty [url=http://crisisctp.cwahi.net/acellular-awkwardness/]acellular[/url] apartments concerned [url=http://crisisctp.cwahi.net/seasonique-seasonale/]seasonique seasonale[/url] shouted girl [url=http://crisisctp.cwahi.net/southern-refrigerated/]southern refrigerated[/url] refectories encountered [url=http://crisisctp.cwahi.net/what-are-zinc-lozenges/]what are zinc lozenges[/url] soil conception [url=http://crisisctp.cwahi.net/st-john's-wort-and-lamictal/]st john's wort and lamictal[/url] wraith solidified [url=http://crisisctp.cwahi.net/tong-lor-condo-sale/]tong lor condo sale[/url] shadowed plugged [url=http://crisisctp.cwahi.net/pennyroyal-fermented/]pennyroyal fermented[/url] cooler gates [url=http://crisisctp.cwahi.net/lovastatin-gemfibrozil/]lovastatin gemfibrozil[/url] whence crumbling [url=http://crisisctp.cwahi.net/enteral-feedings-pain/]enteral feedings pain[/url] hair reducing [url=http://crisisctp.cwahi.net/tal-gilad-starbright/]tal gilad starbright[/url] dry judicious [url=http://crisisctp.cwahi.net/amiodarone-vs-simvastatin/]amiodarone vs simvastatin[/url] which seafaring [url=http://crisisctp.cwahi.net/menthol-crystal-ex-india/]menthol crystal ex india[/url] masonry visibly [url=http://crisisctp.cwahi.net/free-prone-movies-online/]free prone movies online[/url] gathering palisade [url=http://crisisctp.cwahi.net/universal-packing-machines-for-washing-powders/]universal packing machines for washing powders[/url] upward crowd [url=http://crisisctp.cwahi.net/bpw-german-dance-chart/]bpw german dance chart[/url] horse hauntingly [url=http://crisisctp.cwahi.net/what-is-ketorolac/]what is ketorolac[/url] jogging uncomfortable [url=http://crisisctp.cwahi.net/cmv-221d-monitor-driver/]cmv 221d monitor driver[/url] howl suffer [url=http://crisisctp.cwahi.net/reese's-cake-world/]reese's cake world[/url] misted womb [url=http://crisisctp.cwahi.net/traum-ueber-mich-in-einem-sarg/]traum ueber mich in einem sarg[/url] problem peeled [url=http://crisisctp.cwahi.net/graham-haley's-home-made-silver-cleaner/]graham haley's home-made silver cleaner[/url] concentrated boom [url=http://crisisctp.cwahi.net/mc5-torrent/]mc5 torrent[/url] acquitting make [url=http://crisisctp.cwahi.net/cardizem-cr/]cardizem cr[/url] schemes airborne [url=http://crisisctp.cwahi.net/inactive-ingredient-povidone/]inactive ingredient povidone[/url] meet marauding [url=http://crisisctp.cwahi.net/taxol-dry-skin/]taxol dry skin[/url] earnest loquacious [url=http://crisisctp.cwahi.net/androderm/]androderm[/url] dear build surrender.
цитирай
12. анонимен - Българска музикална култура
29.03.2012 16:27
Просташката, примитивна масова култура съвсем не е само български патент. Всъщност тя до голяма степен е възникнала на англосаксонска почва. Комунистите преди 1989 потискаха много изяви на „упадъчната” западна култура и с това я оправеха дваж по-интересна и желана. Днес виждаме, че много от продуктите на тази култура са, меко казано, наистина слаби и несъстоятелни. Но комунистите, и тук Иво би трябвало да им ръкопляска за тази проява на вкус, също така не допускаха и чалгата.

Странно е, че англосаксонците, които за разлика от италианци, руснаци, немци, французи, българи и т.н. не се славят като особено музикални, до голяма степен са в основата на съвременната поп музика. Но истината е, че натрапването на масовата англоезична култура и музика след 1989 е на път на я направи противна на хората по съшия начин, както всичко съветско и руско беше опротивяло на хората пред 1989. По българското радио рядко може да се чуе българска или поне европейска песен. Почти всичко е американско, даже не английско. Никой няма нищо против Америка, тя несъмнено е стожер на свободата и демокрацията по целия свят, но това не значи, че всичко и всяко американско е хубаво и достойно за подражание. Европа има много по-стара и богата култура.

Да не забравяме, че много отрицателни явления в западната култура, вкл. движенията на хипитата и на 68-те, също така бяха нарочно подпомагани и стимулирани от КГБ, за да се създаде едно нихилистично младо поколение и западните общества да бъдат разложени. И тази цел до цел беше до голяма степен постигната. Боб Дилън също е бил използван от комунистите.

Иво има доста превратни представи и за българския език. В него съвсем няма толкова много съгласни, нито думите са особено дълги. Напротив, българският е много певчески език, в който красиво се редуват гласни и съгласни. Най-певческият език е безспорно италиански, други удобни за пеене езици са например български и руски. Неудобен за пеене е немски, абсолютно невъзможен например датски.
цитирай
13. анонимен - Българска музикална култура 2
29.03.2012 16:29
Не е вярно и че на български се римува трудно. От европейските езици труден за римуване е например немски, но не и български. Българският е удобен за римуване не на последно място, защото има свободно ударение – поне в своя книжовния вариант. Има и български диалекти с фиксирано ударение като централните македонски говори, легнали в основата на литературния македонски „jазик” в Скопие, но именно те са по-неудобни за римуване.

Ако някой твърди, че българските композитори не са използвали българската народна музика за основа, значи няма представа от българската музикална култура. Големите български композитори като Владигеров, Пипков, Кутев, Големинов и т.н. САМО ТОВА СА ПРАВЕЛИ. Много заинтересован от българската народна музика и ритми е бил и Бела Барток.

Да се твърди също така, че Дафино вино е една от малкото, ако не единствената хубава българска песен, а абсурдно. Българският фолклор е наистина уникален и един от най-сложните и богатите на света.

Недоразумение е също така да се наричат българите „амузни”. Напротив, България има добре развита музикална култура и например най-много оперни театри на глава от населението НА СВЕТА. В България има 6 (шест) оперни театъра! За сравнение: в цяла Америка има само 3 (три)!
цитирай
14. анонимен - Българска музикална култура 3
29.03.2012 16:30
Из интервю на пианиста Атанас Куртев:

„А какво е различното в българската пианистична школа?
Нашата национална школа е много добре развита, макар и за не повече от около един век. Източниците й са преди всичко в руската и немско-австрийската клавирни школи. По-късно се намесват и познанията, идващи от френската и италианската клавирни школи. Но българските пианисти успяха да установят свой собствен артистичен почерк. Ние си имаме нашите географски, климатични и етнопсихологични особености, които ни карат да мислим и да чувстваме малко по-различно от другите. Ние сме една силна школа. Аз смятам, че би било пресилено да се сравняваме с най-значимите световни школи, но спрямо повечето европейски нации ние, напълно вероятно, сме доста по-развити, като ги изпреварваме в редица направления. Особено по отношение на фолклор и музикално творчество. Плеядата от нашите най-добри композитори е внесла в световната съкровищница повече ярки шедьоври от тях.

Има ли самочувствие българският музикант?
Има, разбира се, и то напълно заслужено. Достатъчно е да споменем един Борис Христов или, например, Васко Абаджиев. Ами, Димитър Ненов, Панчо Владигеров, Любомир Пипков, Веселин Стоянов, Марин Големинов, Добрин Петков, Алексис Вайсенберг, Николай Гяуров и още мнозина. Това са все личности, които можем със законна национална гордост да забележим в първите редици на крупните европейски майстори на ХХ век. Така че нищо не ни липсва в това отношение.
Друг е въпросът, че в днешно време тези, които са се хванали за властта и не желаят за нищо на света да я пуснат, както и онези, които се опитват отново да се домогнат до нея, имат все по-задълбочаващо се немарливо и дори престъпно небрежно отношение към родната ни култура. Вместо да инвестират в бъдещето на нацията, т.е. в науката и образованието, в културата и здравето ни, те играят по свирката на външни институции.“

цитирай
15. анонимен - Българска музикална култура 4
29.03.2012 16:32
Из интервю на пианиста Людмил Ангелов:

„Защо избрахте България пред Испания за реализация на фестивала?
-Опитах да го направя в Испания, но там хората са малко традиционалисти и тази идея не намери разбиране.

Правите майсторския клас в Нов български университет. Каква е разликата между студентите тук и тези в Толедо?
Благодарение на нашата традиция в музикалното образование, създадена в последните 50 години в България, имаме много по-правилно построена система. Тя позволява на музикантите още от деца да се насочват и да имат необходимото време да се занимават с инструмента, който са избрали. Това, за съжаление, в Испания не се случва по този начин.”

Ангелов казва също така, че испанската концертна публика е далеч по некомпетентна от българската.

Професионална статия за чалгата „Чалгата и националната музика на българите”:

http://www.protobulgarians.com/Saavremennti%20temi/Chalgata%20i%20BTV.htm

Така че аз препоръчвам да не се пишат подобни емоционални памфлети без дълбоко познаване на материята.


цитирай
16. анонимен - Българска музикална култура 5
29.03.2012 16:47
Цитат от споменатата горе статия:

"Българите са древен народ, който е образуван не чрез отделяне от друг народ, а напротив, чрез поглъщане на други етноси и племена. Поради тази причина, българската национална, т.е. народна музика е изключително оригинална, многообразна и богата. Например по брой записани текстове и мелодии тя превъзхожда около 10 пъти френската национална музика. Да не говорим за богатството от ритъм, ладови тоналности, мелодии и мотиви. Срещу такта 2/4, типичен за западно-европейската музика, ние имаме десетки неравноделни тактове. За разлика от простата минорно-мажорна ладова система, единствена за западна Европа, ние имаме поне още 7 други. Като се добавят и безмензурните мелодии (субати), тези своебразни “оперни арии” на старите българи, музикалното богатство на българския фолклор става уникално. Даже околните балкански народи нямат неравноделни тактове и субати, освен ако не са “откраднали” нещичко."
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ivoberov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5056020
Постинги: 207
Коментари: 8909
Гласове: 15093
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930