
Прочетен: 4110 Коментари: 8 Гласове:
Последна промяна: 12.04.2007 17:13
Навръх Великден по един от телевизионните канали даваха американския филм “ Форест Гамп”. Точно в полунощ прекъснаха филма, за да излъчат поздравлението на българския патриарх.
Така сравнението между американския филм и християнския празник стана неизбежно, поне за мислещите хора. Неизбежно и дори необходимо.
В американския филм ставаше дума за доброта.
За добротата на един човек, който без да се замисля, излага живота си на опасност, за да спаси другарите си от огъня, куршумите и смъртта.
И ги спасява не защото е смел. Не защото е привързан към тях. Не защото се чувства длъжен да помага на ближния си. Спасява ги просто защото е добър. С една обикновена, всекидневна, скромна, тиха, и дори свенлива доброта. Доброта, кято не се хвали, не се натрапва и не се самоизтъква. Доброта, която дори не осъзнава, че е доброта.
А там, по другите телевизионни канали ставаше дума за необикновени неща. За велик празник. За чудеса. За страдание. За подвиг. За извисеност. За въскресение. За спасение. И за Господ Бог, разбира се.
Само за едно не се говореше през ония велик ден. За доброта.
Нямаше я добротата във велидкенския празник.
Имаше друго. Величавост, например./ Не величие, има разлика/. Получи толкова истински величаво, колкото е истинско златото по уж златотъканите одежди на жреца, който прилежено се опитваше да придаде не събитието величавост, празничност и значимост.
Защото се било случило чудо.
Чудо, което хората си припомнят всяка година. И се събират, за да го отпразнуват. Да чуят още веднъж преданието за него.
И след три дни да го забравят.
Защото всяко чудо е за три дни.
Дори най-голямато.
А дали е най-голямото щом се забравя.
Всъщност хората отдавна са забелязали вечния кръговрат на раждането и смъртта. Отдавна са забелязали вечното обновление и го прознуват от хилядолетия. Навсякъде. По най-различни начини. Вярват в него.
А има нещо по важно и от вярата.
Апостол Павел е казал какво е то : “ Да имам пълно съзнание за всички неща и такава силна вяра, че да мога планини да премествам, любов щом нямам – нищо не съм “
Първо послание на към Коринтяни, /13.2/.
Така че е най-голямото чудо е любовта.
И добротата, която е следствие на любовта. Това са чудеса, които се срещат по-рядко от възкресението.
Няма смисъл от вяра, която не прави хората по-добри. Няма смисъл и от такъв верски празник. Или пък ако има, то празникът не е християнски, а езически празник на вечния възврат, на Аполон и слънцето, на Деметра и Персефона, празник на земния живот, на победата и на прераждането.
Българският Велигден беше повече езически празник, нежели християнски. С неизбежното перчене на властници, безбожници и “вип” персони по по модни /популярни, имиджови/ черкви. Със събирането на обезпокоени, уплашени и тревожни люде, които търсят опора в уюта и сигурността на множеството. И поизгубения житейски смисъл в едно тайнствено, многозначително и по-скоро неразбираемо зрелище.
Празникът беше събиране на хора, които търсят облекчение за болката си. И го получават. Но лекуват следствието. Не причината. Намират лек, чието въздействи трае не трае повече от три дни. И ето ни – десет дни след празника, ние не станахме по-добри. Отново сме такива, каквито си бяхме. Със същите страхове и съмнения. Със същите безпокойства и същата тревожност. Със същата и присъщата ни злина.
И няма как да бъде иначе.
Добротата е лично понятие, а не съборно. Тя отличава отделния човек, не на общостта. Хората не се събират, за да бъдат добри. Събират се, за да свършат някоя работа. В най-добрия случай. А най-често се събират за да вършат злини. Множеството се приравнява до най-порочните си съставки. И най-порочния и зъл човек е по-малко порочен и по-малко зъл, когато е сам. И най-добрият човек е по-малко добър, когато е сред тълпата.
Няма добра държава. Няма добра нация. Няма добра фирма. Няма добра корпорация. Няма добра кооперация. Няма добър синдикат.
Има добри хора. Те са добри поотделно, а не заедно.
Тълпата желае да разпне Христос. Тя вика “разпни го”. Тя го убива. Не Пилат. Не отделните личности.
Когато до едно добро същество застане още едно, двете заедно не стават по-добри. Същите са си.
Затова може би е по-добре по Великден телевизиите да показват не божествените служби, а филма “Форест Гамп “.
И всеки човек да се срещне с добротата. Насаме, или с най-близките си. Не с тълпата.
/Продължението на това писание можете да прочетете във вестник "Седем". Излиза в сряда/
Прекрасни думи си написал, които би трябвало да са същностно очевидни, но очевидно съвсем не са...
Нямам време за моя Великденски репортаж от Добрич, но и той ще дойде...
13.04.2007 13:37
Замислих се за това, когато чух по телевизията как на Велики четвъртък един свещеник, не помня в кой град, се беше възпротивил на инициативата да бъдат доведени деца в двора на църквата, за да боядисват яйца за празника. Щяло да бъде шумно и едва ли не грешно, понеже дните от Страстната седмица били за размисъл, покаяние и прочие. Трябвало да се отнесат с нужната сериозност.
Е, казвам си аз, знам, че християнската религия изисква строгост, сериозност, покаяние, съзерцание, размисъл, особено от монасите, но някак си самоцелно ми изглежда всичко това в случая. Защото Исус Христос едва ли би пропъдил децата, всъщност със сигурност би ги приласкал, както и пише в Библията.
Не учи ли християнството на доброта, човечност, любов към ближния? А като пропъждаме децата от храма, после къде ги търсим, когато са пораснали?
14.04.2007 03:26
15.04.2007 00:10
Едно от малкото атрактивни писания във в. Седем остава Вашата колонка. Късмет за цялата редакция е, че Вие сте там. Достойна позиция + дар слово са за искрени поздравления!
Христос Воскресе, Иво!
Заменям стар пророк за нов, с доплащане.
а "Форест Гъмп" е един от филмите, които всеки път успявам да изгледам от началото до края, без да загубя търпение, което означава, че е голям филм. него бих изгледала с теб (понеже се чудеше):)

2. Няма такова нещо
3. Любопитни мнения за писанията ми във форума на "Атака"
4. Новиат блог на the hobbit, умният и смислен човек - рядкост
5. италианско списание пише за дневника ми. Знам, че е детинско, но се гордея
6. А тук един човек /изглежда македонец/ е оценила писанията ми за Сталин и Шостакович. Знам, че е детинско, но се радвам
7. Как да напишем успешен постинг, който да влезе в "избрано" и да бъде четен от много хора
8. Ново, истинско, искрено.