Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.06.2007 20:50 - Изискана свирка, или джваняк
Автор: ivoberov Категория: Лични дневници   
Прочетен: 26415 Коментари: 66 Гласове:
0

Последна промяна: 26.06.2007 21:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

 

  “ Той благоволи да ме обезчести на място, което ме лишаваше от възможността да възнегудавам срещу нечестивите му попълзнавения”

 

  Какво би направила в наше време една средностатистическа, средноумна, среднообразовна и среднопоставена личност, ако прочете това изречение. Ами най-веротяно е да направи следното:

1.     Казва си бахмааму и започва да чете друго писание, като тутакси забравя по какъв повод си е казала иначе изразителното и прочувствено  “ бахмааму”

2.     Казва си “ я па тоа” и се зачита в друго писание, като си припомня, все пак, че е казала иначе изразителното и прочуствено възклицание “ я па тоа” по повод неумението на съчинителя да предаде по разбираем начин мисълта си. Като по никакъв начин не й хрумва, че неразбирането би могло да се дължи не на съчинителски, а на читателски неумения.

3.     Успява да схване написаното и си казва :

“ Добре де,  тая не можеше ли просто да каже “ Той ме накара да го духам”, вместо да обикаля около същността като трамвая около Руски паметник.

4.     Оценява по достойноство написаното.

 

     Ако, обаче, личността е оценила по достойнство написаното, тя в никакъв случай няма да е средностатистическа, среднообразована и средноумна и ще отпадне от горните вероятности, защото ще бъде образована, умна и изключителна. И ще остане отново средността.

 В днешното общество средността се налага като най-големият потребител. И всички произвеждат за нея, за да печелят.

  Освен това

  средността е най-устойчивото състояние на каквото и да било.

   Затова

с течение на времето каквото и да било придобива устойчиво състояние.

    и се усреднява.

   / За мига се изкуших да напиша “ усереднява” като игра на думи, но се оказах. Прекалено е средно /

   И това не е някакво мое  хрумване.

   Това е основен природен закон. Можете да го наблюдите веднага, ако смесите топла и студена вода. След време тя ще стане хладна. Устойчиво хладна. Ако пуснете в тази вода бучка захар, то захарта и водата ще бъдат първоначално в две крайни състояния. Само захар и само вода. След време те ще се усреднят в подсладена вода.

   Като, забележете, подсладената вода е нещо много по-просто от водата с бучка захар вътре. И все по-просто ще става с течение на времето.

    Всяко просто нещо, оставено само на себе си, с течение на времето става още по-просто.

  Това също не е мое откритие, макар че съм достатъчно умен да го открия / скромността в с случай би била само неуместен гевезлък/

  Това е втория принцип /начало/  на тединамиката. Той гласи, че всяка затворена система се стреми към хаос. Към неподреденост. Към разхвърляност. Към простота.

  Който не вярва нека остави дома си две седмици на самотек без да го чисти и да го подрежда. След две седмици ще повярва без уговорки на термодинамиката и на нейния втори принцип /начало/.

  Вселената сама по себеси е затворена система и се стреми към неподреденост.

  Същото важи и за обществата. Човечеството е затворена система и се стреми към неподреденост и разпиляност. Само че тази неподреденост и разпиляност е известна не със своето научно, а със своето гражднаско наименование. Нарича се простотия. Простащина.

  Така всички неща във вселената се развиват по следния начин:

 Средно, по-средно, още по-средно, най-средно и накрая – пълна простотия.

    То е нещо като омагьосан кръг.

 Появява се един простак / например Слави Трифонов, или нещо подобно/. Слави Трифонов или нещото подобно си намира почитатели / не е трудно/ и започва да печели.

 Следствие на печелившата му простотия, простащината в обществото се увеличава. 

  “Ето значи как се постига успех “ , казва си друг някой човек, който може и не е чак такъв простак. Но за да бъде успешен той  също започва да прави простотии. Междувременно, обаче,  броят на простаците се е увеличил. Затова той е принуден да прави по-големи простотии дори от Слави Трифонов. И ги прави. / Това само на пръв поглед изглежда невъзможно/.Вследствие на новите простотии, броят на простаците в обществото се увеличава още повече. И се получава така, че

  Колкото по-голяма е простотията в едно общество толкова по-голяма е тя.

 / Това последното само на пръв поглед изглежда простотийско/

Тъкмо по този начин от изисканото :

  “ Той благоволи да ме обезчести на място, което ме лишаваше от възможността да възнегудавам срещу нечестивите му попълзнавения”

 Стигаме до просташкото :

Той ме накара да го духам.

 Устремените към житейски успех съвременници биха възразили, че и двете изречения имат еднаква съобщително съдържание, еднакво количество информация тоест, само че при свирката се печели време, защото е по-кратка.

  То е все едно да кажеш :

      Ромео си падаше по Жулиета, ама по тяхно време е трябвало да искат позволение от родителите за да се изплющят, затова не им се отворил парашута и те взели, че се заклали.

  Кратко, ясно и точно. Казано по същество. Шекспир ти става ясен само за седем секунди. Няма нужда да губиш два часа за театър.

  Колкото и да й се струва невероятно на средностатистическата личност, обаче, в пиесата има много повече сведения за света и живота, отколкото в изречението.

 Така и в изречението.

   “ Той ме обезчести на място, което ме лишаваше от възможността да възнегодувам срещу нечестивите му попълзновения”

 има много повече сведения / информация/ и съдържателност от изречението :

   “ Той ме накара да го духам “

 защото от него се разбира най-малко средното.

 1. Жената, която споделя неволите си е образована. Иначе не би се изразявала така грамотно.

 2. Освен това тя е възпитана. Иначе не би се изразялава така изтънчено

 3. А щом е възпитана произходжа от добро семейство. Тоест тя е от сой. Благородна е.

 4. Освен това тя е скромна. Иначе не би се изразявала така благочестиво.

 5. Освен това е съобразителна. Иначе не би успяла да заместни грубите думи с по-приемливи.

  6. И е умна – иначе не би съумяла да подреди толкова езикови съставки в една смислена цялост.

  За да разбере всички тези сведения, обаче, човекът, който чете това изречение трябва да помисли. Да може да мисли. Да е свикнал да мисли. И то бързо. Ако няма такива умения, той ще продпочете простото, вместо сложното изречение.

  И ще обясни избора си с доводи и от рода на :

 “Не е ли все едно дали ти го духа образована, изтъчнена, благородна, скромна,  съобразителна и умна жена, или Лили петолевката от Втори вход. Усещането е същото.”

    Усещането, разбира се, е същото. За тези, чието взаимодествие с околния свят се изчерпва с първичните усещания.

    За тях няма значение дали ще осъществят описаната любовна взаимовръзка с някоя благородна жена, с Лили петолевката от Втори вход, или с Данчо Циганина от Крива бара. Дали ще го направи с някоя прахосмукачка, с ауспуха на Пежо 407, или с танзанийска боа.

  Изживяването е същото. Любовта се свежда до ебане, ебането до плющене, а плющенето до вкарване и изкарване на мъжки полови органи в женски такива. “ Вади, тури, вади, тури, тъй се правят чукундури “ както казваше Радой Ралин.

Изживяванията и чувствата пък се свеждат до емотикони. До кръглоглави хаховчета, които се хилят, цупят, зеят или реват.

 Удобно е. Лесно е. Вместо да се пънеш, за да обхванеш своето изживяване и да го опишеш, цъкваш върху мутричката и предаваш състоянието си.

 Респондентът път / нарочно пиша учена дума/ приема състоянието ти.

   Съобщението е предадено. Има комуникация.

  Удобно е. Лесно е. Просто е.

Просто като джваняк.

 Джваняк, това е дума от северозападна Бъргария. Може да се произнесе и като “ джвъняк “. Джванякът, или джванякът, това са хапки, които бабите предъвкват, за да ги пъхнат в устата на недораслите си мърльовчета.

 Сдъвкана, лесносмилаема храна. И няма значение коя я дъвче.

  Може и баба Яга.

 Сдъвкани мисли. Сдъвкани преживявания. Сдъвкани чувства.

  Храна за недорасляци.

  Като ония мнения,  спуснати от властващите хитреци във вид на полуфабрикати. Подгряваш и ядеш, все едно ти си ги сговтил. Простоватите иширети на манипулацията. Начинът да накараш някого да мисли така, както е изгодно на теб. Да мисли с твоите мисли и да си мисли, че са негови.

  Леснотията, обаче, води до една голяма преебавка / казвам го, за да стане ясно на съвсем широките народни маси /

  Оказва се, че простотията е много сложно нещо.

  Защото е хаос.

  Неподреденост. Разпиляност.

  В по- сложните образувания се има закони. Взаимозависимости. Съставките им действат по определени начини.

 Колкото по- сложно е едно образувание, толкова по- прости са законите, които го описват.

  Вселената може да бъде сравнително точно описана от Кратката и Общата теория на относителността.

  Градското бунище, обаче, е неописуемо. За да бъде то обхванато и описано, трябва се обхванат и опишат всички негови съставки поотделно. Което значи да се направи още едно бунище, което да опише първото. Защото.

   

  Едно бунище може да бъде описано само чрез друго бунище.

 

  В това се състои подлостта на Баба Яга, която храни недорасляците с мисловен джваняк. Наглед всичко е просто. Рутиш, плющиш, лапаш, фърляш, къртиш, кютиш, бичиш и кибичиш.

 Накрая се озоваваш в бунището, обаче.

  Не го забелязваш, защото е обвито с целофан и опасано с розова панделка.

  Но нещо те гложде и безпокои. Някаква гадно-слодникава миризма. Освен това от  всички страни висят краищата на нещо раздърпано, разкапано, разложено и безвидно.

  Социален прососурляк. Обществена разнищеност. Прикрито безпокойство. Непризната боязън. Насметен в ъглите страх. Изопачени взаимовръзки. Безсмислена нападателност.

  Къде е изходът.

Ами например в осмислянето на на безпорядъка. Което си е вече съпротива срещу него. Срещу първичния хаос. Срещу изначалната безвидност. 

     Разумът има хищническа същност.

   Такава му е природата

   Хранете го с месо, а не с джваняци.

 

   И нека свирките да са изискани.

 

   Човек е нещо, което трябва да се превъзмогне.

 Послеписи :

    -  Това, последното, не съм го казал аз, а един философ, когото хората ненавиждат без въобще да са го чели.

     -  А изречението

  “ Той благоволи да ме обезчести на място, което ме лишаваше от възможността да възнегудавам срещу нечестивите му попълзнавения” е написано от писател,  когото са чели много малко хора.

  Но пък всички са споменавали името му поне веднъж в живота си.

      Ще призная този, който се сети за името на писателя и на произведението от което е взето изречението за по-умен от мен, ще го черпя едно уиски и ще спусна връзка / линк, отпратка/ към дневника му.

 Не гуглирайте, няма да се получи.

 




Гласувай:
0



1. krasi2g - Гуглирах. Не се получи.
26.06.2007 21:25
Развали ми съня бе, човече. Туй, за което се кахъриш е вярно, но какво да се прави - термодинамика, еволюция, полюция... Ми приспособяваме се някак :)))
П.С. Много дълго бе! Вече никой не чете такива дълги - дай с две думи, като Шекспира :)))))))
цитирай
2. анонимен - X
26.06.2007 21:47
Иво Беров си е запазена марка. Продължавай така, човече.
цитирай
3. thomas - Мноооого дълго.
26.06.2007 22:10
Не'ам нерви! :-)
цитирай
4. ivoberov - Така де, нали за това става дума
26.06.2007 22:31
Така де, нали за това става дума
цитирай
5. анонимен - Безсмислен Апотеоз на Простотията.
26.06.2007 23:00
Когато вдъхновението на твореца се изчерпи, идва псевдофилософското изпростяло правене на интересен. Давай в същия дух и ще достигнеш висините на Славчо от Учиндол.
цитирай
6. kuromur - Много е завъртяно, но само Чaрлз ...
26.06.2007 23:08
Много е завъртяно, но само Чaрлз Буковски може да напише такава простотия.Като се замисля може и да е първата жена на Бaйрон Анабела.

Пия Тъламор

цитирай
7. nait - :)
26.06.2007 23:13
Сложно описание на нещо съвсем просто, като простотията. Макар че имам един приятел - според него за качествената простотия се иска доста акъл. Но Вие явно говорите за простата простотия. А иначе термодинамиката ми е ясна на инженерно ниво (ако въобще е ясна на някой, де). Освен това хаосът изобщо не е хаос, а подредена система и се описва с доста гадни уравнения... Но трудничко се решават:) Май не стигат няколко поколения - също като решението на проблема с простотията. Поздрав!
цитирай
8. aleksanderlevit - Дам, чел са бращолевенията на този ...
27.06.2007 01:32
Дам, чел са бращолевенията на този човек и те всичките за секс, дори и темата да е толква далече от секса, колкото Иво Беров от мисълта и интелигентността, все за секс бълнува, а срамни са необузданите щения
цитирай
9. alexanderkolev - малко подсказване, ако не е против правилата разбира се
27.06.2007 03:02
Иво явно знае как да предизвика интереса на младите и да ги накара да прочетат нещо (умно написано!) и се включат в обсъждането. (Обича си го Иво това младо поколение и му се говори с него, а не само с дърти десебари като нас—и съвсем правилно!)

Тъй като и аз още не съм съвсем одъртял, иска ми се и на мене да се включа в отгатването на загадката. Не мога да отгатна направо обаче. Мога ли да попитам, ако не е против правилата разбира се, нещичко за упътване?

Има ли връзка между идеите на този философ, когото често ненавиждат, без да са го чели (него мисля, че го знам кой е, въпреки че не съм го чел много) и идеите на писателя, от когото е цитатът?

То сигурно все ще се намери някаква връзка, защото философът е ключов, но ако може едно по-тъничко подсказване в това отношение—да речем, кой е живял преди другия и по подобен начин ли се отнасят към аморализма например? Май много подсказване искам, а така не е честно. Поздрави!

цитирай
10. ivoberov - Вторият е живял преди първият. Има ...
27.06.2007 03:14
Вторият е живял преди първият.
Има някаква връзка в отношениетоо им към нравствеността и нейната липса.
При първият нравственноста е по-особена.
При вторият е по-липсваща.
Но аз почти ги издадох вече май и двамата.
Много са известни.
цитирай
11. kuromur - Философът с човека и свръхчовека е ...
27.06.2007 03:25
Философът с човека и свръхчовека е Ницше "Тъй рече Заратустра"("Човек е нещо, което трябва да се превъзмогне")
цитирай
12. alexanderkolev - Е, аз след като си изпросих подсказване
27.06.2007 03:25
няма да претендирам за наградата разбира се. А aко писателят е роден около сто години преди философа, значи знам кой е, а ако не е, значи греша в подозренията си.
цитирай
13. kuromur - Писателят е самият Шопенхауер дами ...
27.06.2007 03:28
Писателят е самият Шопенхауер дами и господа
цитирай
14. alexanderkolev - Философът е Ницше,
27.06.2007 03:30
ама писателят кой е?
цитирай
15. ivoberov - За философа - да. Писателят също ...
27.06.2007 03:36
За философа - да. Писателят също има философска жилка.
цитирай
16. kuromur - Гьоте?
27.06.2007 03:39
Гьоте?
цитирай
17. alexanderkolev - Не знам дали е Шопенхауер
27.06.2007 03:40
Той май само философия е писал, доколкото знам, а това е от някакъв вид художествена литература.
цитирай
18. kuromur - Еми ако трябва да сме коректни пр...
27.06.2007 03:45
Еми ако трябва да сме коректни представителите на Psychologie ohne Seele са те тримата- Гьоте, Шопенхауер, и Ницше
цитирай
19. ivoberov - Франзузин е. Но изкуството е да се ...
27.06.2007 03:55
Франзузин е. Но изкуството е да се познае отведнъж
цитирай
20. kuromur - Ако е французин трябва да е Мопасан
27.06.2007 03:55
Ако е французин трябва да е Мопасан
цитирай
21. alexanderkolev - Прав си
27.06.2007 03:59
за познаването отведнъж. Аз може и да съм го познал, ако е роден наистина малко над сто години преди философа. Не знаем от кое произведение е обаче.
цитирай
22. ivoberov - Малко над сто. Съвсем близо си. С...
27.06.2007 04:01
Малко над сто. Съвсем близо си. Сигурно си познал вече. Ти, доколкото, разбирам си в Америка.Тук, обаче е много късно, тоест ранно утрое вече . Така че лека нощ и до утре.
цитирай
23. alexanderkolev - Лека нощ на всички
27.06.2007 04:06
и благодаря за интересния разговор!
цитирай
24. kuromur - Остана маркиз дьо Сaд
27.06.2007 04:16
Остана маркиз дьо Сaд
цитирай
25. анонимен - taka 6te se izkage
27.06.2007 06:39
bqlgarskata jurnalistika sled vreme na razpita za istoriqta...
цитирай
26. анонимен - 6. - 26. 06 23:00 - Безсмислен Апо...
27.06.2007 07:45
6. - 26.06 23:00 - Безсмислен Апотеоз на Простотията.
<blockquote>Когато вдъхновението на твореца се изчерпи, идва псевдофилософското изпростяло правене на интересен. Давай в същия дух и ще достигнеш висините на Славчо от Учиндол.

От: анонимен </blockquote>


абе хора,защо сте се озлобили толкова!
да не би случайно да сте строили социализъм?

толкова добре стана,че имам възможност на такова четено място да кажа
това,което ми се иска!

на някакви хора страшно им се е дощяло да четат "умни" не псевдофилософски"
текстове!
На ттези от тях,които ще прочетат това ще кажа-
-ако искате да четете интелегентни,философски текстове
си купувате калин янакиев или се записвате на спец.курса"ноща през средновековието,дъжда
при френския романтизъм,полуноща при епикурейски градински хедонизъм,стоическия ден,
зората при социализма или каквото се е паднало да води професорът ц/б/Тези двамата учени няма скоро да напуснат полезрението на моя гняв,който доби своята кулминация
през 2005 ,когато присъствах на порно сцената във втора зала на СУ"Св.Кл.Ох"
по присъждане на докторско звание на аспиранта т..Тия двамата така му духаха на комунистическия отрок,че направо го дисеминираха!
цочо и калин тогава изпълняваха партийната директива за сближаване с БСП срещу Цар Симеон 2 сакс-кобурготта де савой.а както знаем партийните директиви трябва да се спазват независимо дали тяхното спазване те кара да стоиш наведен пред един собствениците на телевизия"забележете моля ви-7 дни" ,по-умряла работа от това няма!.Калин И цочо обаче покрай това ,че наградиха сина с титла доктор
получиха от таткото едночасови разговорчета със петко (дългогодишен кор на раб.дело в ню йорк)
кой ходи при ченгетата бе,да ви дяволите вземат !Това нямаше да предизвиква в такава степен моя гняв -в българия,кой не е духал на ченгета и на мутри,това никак не ми е интересно,обаче когато става дума за наука тук направо съм същностно объркан и също сЪщисан.Някой би казал-моментно затъмнение е било това цочо да попадне в капана на ченгетата!
-не!скъпи вагранти и караконджули от среднощното средновековие на Нощта при/y цочо бояджиев.
това си беше целенасочено, програмно и доста мизерно като организация!три години преди това цочо и каприев можеха да имат в катедрата си дипломантката на сорбоната с. ,момиче,което беше през 1997 ян./ февр беше в редичката в която дефилираше СУ срещу ком партийния кабинет ,редичка в която бяхме-същия цочо,ани,аз и владо жообов и други хора,на които много държах,а на ани ,с.,и владо продължавам да държа!По същото време доктор по философия тодор,а тогава мой състудент опитваше да ни баламоса с анти-натовски полтъргайстчета ..откъде на тодор изведнъж му беше хрумнало точно тогава да ни занимава с анти-нато,тук е мястото да кажа,че тодор не беше незабележим като философска направа-той беше лигав..но момент...около постмодернизма в българия почти всеки е изглеждал лигаво..тук става дума за една по-инак дългопроточила се лига! Все пак не разбрахме,кой беше въдворил в главата на тодор този патос"анти-нато" през февруари 1997.
спомням си много добре думите му!
добре-ние сега ще се съгласим да падне правителството,ние студентите сега ще се съгласим да дойдат демократите на власт,обаче трябва да дойдат либералите и тези ,които са за неутралитет!"
в главата на тодор такъв сложен синтез....някой му го бе начукал в главицата!
дано цочо да е разбрал кой?
та същия учен на нощта остави с. да отпътува за канада,[bold]с което съм сигурен [/bold] ( !!!!!),че й направиха съществена услуга!
part 1
цитирай
27. maev - "Разумът има хищническа същност"
27.06.2007 08:24
абсолютно!

И ако наистина е разум, няма да се остави някой да го храни... Хищникът сам си търси храната, не чака да го изведат на паша или да му дадат в паничка.

Това, което си написал, ми хареса, защото е видно че си се кефил, докато си го писал - както би се изразил един мой приятел - "направил си си чекията!"... Иначе, ако не беше покойник сигурно би ти казал, съвсем доброжелателно: "А бе, що не те обичам в задния двор!"...

...Но за мен това би било прекалено изискано!

:))) поздрав!

пп. когато веднъж подметнах, че от хаосът се раждат хубави неща, ми отговориха: "То у нас, в България и хаосът ни, не е хаос като хаос!" - от тогава винаги се хващам, че сравнявам родния хаос с другите такива... :)))

цитирай
28. анонимен - садист си Иво, не само никой няма да ...
27.06.2007 08:56
садист си Иво, не само никой няма да заслужи титлата по-умен, но и връзката и уискито ще са ензасужени. Отговорът не е за познаване, макар да подлежи на такова.

По темата.
Забравил си онези(като мен) дето просто няма как да попаднат на изречението - просто не се мъчат с четене.
Пък и “ Той ме накара да го духам “ не носи малко информация. Може и повече да носи даже.
Виж си Секс офф-а, че да не се напъвам.
цитирай
29. thomas - Не е чекия...
27.06.2007 08:57
Чиста полюция си е. А толкова приказки по нея! :-)
цитирай
30. анонимен - само да не си помислите, че бих тв...
27.06.2007 10:12
само да не си помислите,че бих твърдял,че си е струвало да се предпочете S. защото била по митингите!
това момиче ,с прекрасен френски още във втори курс,когато се изучава средновековна философия
беше развила такъв стабилен аристотелиански логически категориал,че самия каприев изпитваше истинско удоволствие да прави упражнения(семинари).С. беше един курс преди мен,тоест аз бях тогава 1-ви ,а тя 2-ри курс студент по филсфя.заради това,че к. следващата година щеше да преподава в германия аз посещавах тези упражнения и не можех да разбера, как е станало така,че тя си играе с логиките-диалектиките ,а не с риториката и филологията.С.имаше великолепен вкус към последователността,а не като професора цоча към приказките за ноща,едно само напръв поглед философско занимание,но това навсякъде другаде би било просто една филология или ,курс по "средновековна литература".още тогава си давах сметка,колко смислено момиче е с.,защото на фона всички будис'ки и студентки заради бердяев ,"якобьоме" и всепресъстващата източна философия по техните лексикони ,които се избиваха за курса ' ноща',с. се занимаваше не с разказване на красиви изречения,а със логика и диалектика! Ттолкова ми се иска да разбера,как става така,че момиче като S.,която изкара 5 ти курс и се дипломира в сорбоната остават извън катедрата ,а тодор ,сина на петко тодоров -7дни се настаняват трайно в този биолчевизиран университет!
циркът беше повсеместен,когато се случи така ,че тодор докато беше аспирант водеше дори и упражненията по средновековна философия на студентите,както и упражненията по антична философия.
такъв академичен произвол не е имало и по-времето на живков.тъкмо поради това,истинските марксисти в комисията по присъждане на докторско звание бяха най-силно скандализирани!
Тъкмо те държаха да стане ясно,че в момента се случва голяма подигравка и не удостоиха с никакъв въпрос докторанта.в случая те ми бяха далеч по-симпатични.
цочо и калин се вълнуваха страшно от това времето да тече по-бързо,за да се разкара по-бързо този срам,да не би някой да зададе въпрос на докторанта ,защото тогава щеше да стане ясно,че на този му липсват липсите,понеже за да имаш липси ,трябва да имаш поне нещо от което те да липсват!
двамата се бяха сгушили един до друг и аз не виждах никаква СИЛА в тези демократи за Сила!
да видиш мрачния и дългокос калин в момент на тези и такива неволи е много плашеща гледка!

аз винаги съм съм спазвал съвета на моя Учител -третия принц на Риоуриопанското царство на
ескуинтиризирания Голям и среден Нож,който ми казваше,лидолка -можеш да стоиш надупен,ако през това време ти се дава да захапеш или да си пъхнеш езика в нещо вкусно,но ако не ти вкусно,вземи си чук и разбий главата на лошия вкус ,ако не можеш разбий своята .

по-късно учителя умря и аз не можах да му предам моя урок- "чука се разби в моята глава!
=====

винаги ми е много приятно да видя,някой да казва ,че нещо е псевдофилософско,че е изчерпано
,че е скучно или че е психарско...я ,каква наблюдателност!

има ли в този текст обаче обратната претенция,седи ли въобще такава претенция добре в блог.
не се вижда някъде написалия текста да твърди,че неговата задача е да напише филососко четиво
,което пък и да е значимо!
ако сте толкова филососки скилд ,щяхте да сте наясно номер 6 ,че в блога е вид убежище ,прибежищен град тъкмо то тежката философска ,медийно шейпната диаспора.
ако за вашия философски начин не е ясно,че в блога жанра е такъв,че по-скоро изисква спонтанност
,отколкото да я пожелава.
заради това,в блога толкова се държи на това да се отчита датата и часа.кога е пуснато ,кога е редактирано,редактирано ли е въобще..това е инструмента,с който се чете в блога,а не по категориите ,тематизма е изместен от това да рзбираш изключетелно ппрез това средтво със датата и часа,
а риторичеки по-скоро се върви към безразличие,предполагам защото риторическото е много по-присъщо на литературни жанрове,а не на мултиактивни форми -една риточическа безпощадност би била напълно излишна!
но докато се занимавам с жанра,мога мога да пропусна да се занимая с вас номер 6 и да попиатм по-скоро не самия номер 6,а тази отчетлива група ,която в момента така добре е представил .
искам да стане ясно,че е много лесно ва кажеш ,нещо афористично към един дълъг текст,да хванеш негов фрагмент и да пуснеш някой"готин лаф"
но преди това ,нека да попитаме-къде са вашите текстове номер 6...ще е хубаво да ги видим и
да установим как вие сте се справили с непсевдофилософската задача.
когато сте ни лишили от тази сверка ,на мен ми остава единствено да си мисля,че такава задача нито сте си поставил,нито пък сте склонни да изпълнявате.
винаги изпитвам голямо подозрение към качеството на хора,които проявяват изисквания,които обаче не
проявяват към самите тях!

ей,хеди,виж докъде ме докара с тия лейаути,-разприказвах се с леличките от ДСБ.

цитирай
31. анонимен - Интересни мисли
27.06.2007 10:21
Определено с някои от тях не съм съгласен, но не мога да призная, че ми подейства доста разбуждащо тази сутрин, а за писателя нямам никаква идея. Литераторите може би ще имат по-голям шанс да го познаят.
цитирай
32. viovioi - ))
27.06.2007 10:46
Това бе една страшна смешка в жегата))Бегам бръже от неща които неразбирам))
цитирай
33. анонимен - Do lydol
27.06.2007 10:52
Ne znam koj ste, no az poznavam dobre horata, za koito pishete (bili sme studenti po edno i sashto vreme - az sledvah BG philologia). Ne znam za konkretnija sluchaj, no system-ata v SU i na men mi stroshi nervite. I oshte po-loshoto e, che hora, koito inache sa mnogo gramoglasni za "demokratichnite" si ubezhdenija, kogato opre vaprosa za doktorski titli, stipendii v chuzhbina, urezhdane na tozi i onzi, postapvat kato tipichni komunisti. Sashtata istorija kakto s "zhurnalistite", koito imat pravo na izbor, za koito Ivo pishe v drug posting. Pak povtarjam, nishto ne znam za konkretnija sluchaj, no znam za drugi takiva.
Az dori ne sam si pravila truda da se javjavam na aspirantski konkurs ili neshto podobno. Napravo kandidatstvah v amerikanski u-t i kogato spechelih konkursa (kato Sofia) otvratena zaminah za USA. Edinstvenoto neshto, koeto ne me otvrashtava e tozi sait i hora kato Ani i Vlado. Dano sa shtastlivi. A za Sofia ne se trevozhi (az se seshtam koja e - poznavame se ot studentskata stachka, az togava bjah I kurs; tja cheteshe deklaratsiite ni po mitingite). V Canada chovek s diploma ot La Sorbonne shte si nameri dostojna realizatsija mnogo barzo. V tezi darzhavi njama znachenie koj e bashta ti.
...
Ivo, izvinjavaj za otklonenieto, no SU mi beshe mnogo bolna tema na vremeto. Propisah na BG pokraj tvoja dnevnik sled blizo 2-godishno prekasvane. Kato si dalech i naistina imash izbor kakvo da chetesh (v BG njamash, zashtoto prostotijata te presledva NAVSJAKADE) ti se promenja otnoshenieto kam ezika.
Pozdravi, V.B.
цитирай
34. анонимен - dokolkoto znam sofia se vurna ot ...
27.06.2007 12:40
dokolkoto znam sofia se vurna ot france v bg tochno zaradi nyakakvi santimenti kum SU i katedrata!

nyamah namerenie da vuvejdam chstni sudbi ,a da pitam kak sa im za ustite sled
tazi
La Dissemination!

shte se vurna sega i shte iztriya kudeto uspeya imeto y!
цитирай
35. анонимен - Do lydol
27.06.2007 14:16
D'habitude ils s'en moquent completement. SU n'est pas digne de sentiments. (Je ne connais pas bien ton departement, mais ils tous sont pareils a l'egard de la Dissemination). Dis bonjour a S si vous etes en contact.
Veronika B.
цитирай
36. mapplethorpecala - merci!/// desole, mais -aucun ...
27.06.2007 15:24
merci!///
desole,mais -aucun "contact"... pas de courrier @ corbeille...
seul fil conducteur de memoir courronn<&eacute> -comme contre courr-ier-ant.///
цитирай
37. mapplethorpecala - кажете ми сега не е ли страхотно!...
27.06.2007 15:30
кажете ми сега не е ли страхотно!
написах името на софия
и хората чак в САЩ я разпознаха!
и я познаха!
това си струваше да го видят костенурките нинджа!
цитирай
38. анонимен - Slaba rakia i mnogo fintiflyushki na Ivo Berov!
27.06.2007 16:33
Nai-nakraya si kazvash: I kvo? Serioznoto v materiala e podneseno tolkova postno! A nestata za seks, e..e i prochie na nivo Chaparlyantsi. Uvi!
цитирай
39. mapplethorpecala - az ne znam, zashto horata ochakvat ...
27.06.2007 17:20
az ne znam ,zashto horata ochakvat da prochetat neshto kato v egoist!
zashto si mislite,che ako pusna tekst bi me interesuvalo dali toy stava za chetene!
ne...razlikata e golyama..stava duma za razbirane!
a kakto vijdam ,pone si mislya che ne se luja za tova-dotuk nikoy nyama problem s razbiraneto!

i kakvo tolkova stranno ima ..chovek moje da izpsuva po edin miliard nachina..az naprimer ot 20 mesetza izprashtam SMS po internet dulgi 8459 reda!

za pisaneto obache na "sexy" na "sexapilni " neshta v bulgaria shte pusna spetzialen post!

nadyavam se da vi e interesno!
цитирай
40. анонимен - Абе Иво, я признавай коя е тая Мон...
27.06.2007 18:25
Абе Иво, я признавай коя е тая Моника...да не взема да те разпитам с молива:)
цитирай
41. mapplethorpecala - marquees de sade -no mi se struva, ...
27.06.2007 20:27
marquees de sade -no mi se struva,che tova ne e justine!

ne bih se udivil da e denis diderot
цитирай
42. zemaria - Браво!!!
27.06.2007 20:52
Историята, драги авторе, обикновено се разиграва от най-добрите и най-лошите през главите на мнозинството в средата.Това не съм го измислил аз, а Ерик Хофър.
Средната класа е реакционна-учи пък нашият учител Ленин. Защото средната класа, твърди пък Райх, ражда фашизмът-тя е убежището на инстинкта и гръбнакът му, от който после става социална реалност. И тъй като имаш слабост към Ницше-очевидно, нека да внимаваме, защото той е винаги многопластов. Инак той е казал, а не аз, че демокрацията е израз напобеда на слабите над силните, на тълпата и плебса над героите, и че има два вида морал-господарски и робски. Господарският морал-висша ценност на живота.Такъв човек е аристократ, егоист, изтънчен, самоуверен и самотен, защото е чистоплътен, а и безразборното общуване опошлявало..Робският морал доминирал днес. Той е израз на вярата в "прогреса" и "доброто". Силният е зъл, глупавият-добър.Такъв човек е търпелив, състрадателен и благодушен.Той е тор за хероите..
Вероятно знаеш, че любимият ти Шопенхауер, пропоядвал аскетизма и силата на волята, е плюскал безмерно, и сетне повръщал и заспивал на масата върху изверженията си.
Думи, само думи..
Чакай и аз да се пробвам по задачката-прилича на Емил Чоран, но по вероятно е да е Елиаде, който пък не е французин-предавам се...
цитирай
43. анонимен - SADISTIC DESIGN -melt down
27.06.2007 21:43
искате да видите
буквално "СМАЧКВАЩ"
ДИЗАЙН НА СТРАНИЦА В БЛОГ.БГ,
тогава следвайте линка!
PLEASE,comments,please!
and ,GOD,please give a clin d'oeil

http://lydol.blog.bg/viewpost.php?id=84848
цитирай
44. ivoberov - Justine, ou les malheurs de la v...
28.06.2007 00:54

Justine, ou les malheurs de la vertue

ou bien

Justine ou les mesavantures d'une vertue

ca depend de l'eddition
цитирай
45. mapplethorpecala - tova na koya stranitza e ! znaete ...
28.06.2007 01:23
tova na koya stranitza e !
znaete li,che tova edinstvenata kniga,koyato sum podaril ot moite!

no ima chovek v tozi blog,koyto moje da proveri vednaga,mojete da vidite knigata tuk
цитирай
46. mapplethorpecala - l'edition de "minuit" ...
28.06.2007 01:26
l'edition de "minuit" mediaval!
цитирай
47. ivoberov - Страницата съм забравил. Много ...
28.06.2007 01:30
Страницата съм забравил. Много отдавна беше. Там дето онзи я спасява, а после я поробва. Или в манастира. А изречението помня, защото много се мъчих с превода точно на това изречение. "нечестиви попълзновения - хи, хи/ Превода ми беше поръчан от частно лице за известна сума. Бах студент тогава/. Мисля, че се получи добър превод на книгата, гордея се с него, намерих точните български съотвествия. А това изрнечение запомних.
Ще се радвам, ако някой намери страницата и изречението в оригинал, за да направим сравнение и да си спомня ония времена.
Е, тогава книгата нямаше как да излезе, нали...
цитирай
48. mapplethorpecala - http://a749. ac-images. myspa...
28.06.2007 01:30
http://a749.ac-images.myspacecdn.com/images01/30/l_0bff0d02c551babcf54bcc00e94f481c.jpg

a ako chovek proyavi izpbretatelnost,no mnogo shte se uzori moje da vidi i drugi snimki s tazi kniga!
цитирай
49. mapplethorpecala - ami, ostava naistina da potursi!
28.06.2007 01:33
ami,ostava naistina da potursi!
цитирай
50. mapplethorpecala - tova e snimka na justine ///nna k...
28.06.2007 01:38
tova e snimka na justine ///nna knigata justine///
namira se tazi masa v grad dortmund,ako gresha molya da me popravyat!
http://a129.ac-images.myspacecdn.com/images01/49/l_66c2f19defe700b856d9ef97948394a0.jpg

sus sigurnost znam,che moya priyatel V.A beshe purviya,koito publikuva SADE prez 1990 v ah maria-philosophia v budoira,no fragment i s hardcore prevod!
цитирай
51. анонимен - nadyavam se che tezi, koito pose...
28.06.2007 01:52
nadyavam se che tezi,koito posetiha
http://lydol.blog.bg/viewpost.php?id=84848
sa go gledali sus internet explorer,zashtoto ne sum siguren kak se vijda flash file i melt-a ot morzilka i ot edna NOSHT v operata.
sushto se nadyavam da ne se stori prekaleno nahalitetno che postavih link kum moyata "gordost"-zanimanieto s lay out ,koeto chopnah kato enthoussiasm ot nyakolko mnogo smisleni choveka,koito kato obitavat nashiya svyat me pravyat az da sum mnogo shtastliv!

---------------------------------------------------------ADVERT END HERE

цитирай
52. ivoberov - Сад не ме влече нито като филосооф, ...
28.06.2007 02:00
Сад не ме влече нито като филосооф, нито като повествувател. Привлича ме начинът по който се изразява. Умението му да предаде съвсем груби и първични действия с изтънчени изрази, отличителни за ония времена и за средата му.
В този смисъл преводът му за мен беше увлекателно предизвикателство.
В по-късните си книги /"120-те дни на Содом и Гомор", например/ той, обаче се отпуска, олива се, започва да се повтаря и става досаден
цитирай
53. alexanderkolev - Между другото,
28.06.2007 02:07
преди време съм се питал за това дали Достоевски в известна степен не отговаря на някой от философстванията на Сад. Много вероятно е да го е чел в оригинал, тъй като го споменава (мисля, че в писма няколко пъти). Главните въпроси, с които се занимава Достоевски са разбира се точно за нравствеността (и невъзможността и без вяра в Бога) и ми се струва, че има някакво влияние от Сад в много ясния начин, по който Достоевски поставя въпроса. Ще потърся някои изследвания по темата (има мисля едно-две такива). А колкото до Ницше, той е много силно повлиян от Достоевски (интересно между другото как са успели да преведат последния толкова бързо и Ницше да го прочете), макар че май взима от него точно постанавката на въпроса и дава отговор противоположен на Достоевски и като че ли еднакъв с този на Сад. Не знам дали има пряко влияние от Сад към Ницше обаче. А въпросът разбира се си е стар и може сходната му постановка при тримата да не се дължи на някакво влияние, а на сходно мислене.

А мислите на Иво за усредняването и изпростяването ми напомниха за съвсем краткото предговорче към Братя Карамазови. Въпросът там не е точно този, но подобен (а в основата може би и същия като този, просто погледнат от друг ъгъл).

http://www.magister.msk.ru/library/dostoevs/karama00.htm (третият параграф, мислите за чудака)

ПП По-горе писах “сходната му постановка при тримата”, ама тя е може би не е сходна, а направо еднаква—ако няма Бог, то няма добро и зло и всичко е позволено. Един отговор от първия и третия, и друг от втория (чрез когото влиянието на първия може да е стигнало до третия). Много интересно.
цитирай
54. ivoberov - Няма същностна връзка между Сад и ...
28.06.2007 02:18
Няма същностна връзка между Сад и Ницше според мен. Ницше е уважавал Достоевски като психолог. Уважавал е умението на Достоевски да вниква в кожата на "чангала" и умението му да разбира "ресантимана", на " чангала"
Не превеждам тези думи, защото са употребени от Ницше като нови понятия, няма да ги обяснявам
Между другото Ницше е отличен психолог, не всички си дават сметка за това
цитирай
55. ivoberov - Ей току що се сетих как мога да онагледя понятието
28.06.2007 02:22
"ресантиман на чангала"
Който иска да разбере какво означава това нека прочете някои от тълкуванията /коментарите/
цитирай
56. alexanderkolev - А постановката на въпроса
28.06.2007 02:29
за доброто и злото не е ли еднаква и при тримата и това дали е случайно (или пък затова, че той точнo така си и стои въпросът) или има влияние?
цитирай
57. ivoberov - Никак не е еднаква. Ницше утвържава ...
28.06.2007 02:38
Никак не е еднаква. Ницше утвържава света и неговите прояви - случките, съдбата и всичко останало като нещо Добро. Може би не точно добро от нравствена гледна точка, колкото от гледна точка на красивото, привлекателното и смисленото. Злото за Ницше е посредствеността на тълпата и ресантимана на чангала. Но отново не като зло от нравствена гледна точка, колкото като нещо грозно и отблъскващо, нещо което истинският човек може само да презира.
Според мен Ницше би се отнесъл към Сад с неговата неспособност да преодолява нагоните си и с неговата полуприкрита озлобеност към всичко и всички като към чангал.
И би определил писанията на Сад като вдъхновени от прикрит ресантиман
цитирай
58. ivoberov - Достоевски е друго - прикрит реа...
28.06.2007 02:43
Достоевски е друго - прикрит реакционер, употребявам това определение в положителния му смисъл /смятам, че в реакционерството има много положителен смисъл/ и националист, употребявам това определение в отрицателния му смисъл /смятам, че в национализма има много отрицателен смисъл/
Но неговите нравствени възгледи не са предадени така натрапчиво като при онези двамата.
В края на краищата Д. е преди всичко психолог, журналист /колкото и странно да звучи/ и накрая - писател.
Журналист, доколкото цели глави от романите му са си публицистика
цитирай
59. alexanderkolev - Mоже и така да е
28.06.2007 02:50
За Ницше и Сад, може и така да е. Ще трябва най-накрая да прочета Ницше внимателно, отдавна се каня. При Достоевски и Сад обаче мисля, че въпросът се поставя по един и същ начин (ще потърся някой цитати в мрежата), като разбира се отговорите им са коренно противоположни.

Достоевски не само, че е бил журналист, но е имал и чудесен “блог”. А за национализма на Достоевски ще поспорим друг път—темата и без това е актуална и щe става все повече.

ПП Като казах, че ще търся цитати в мрежата, имах предвид от творбите им, а не с гугъла (не смe от чак толкова младото поколение и още четeм романи от край до край). Достоевски го има целия в мрежата, а от Сад на английски има Жустин (издавана и на български в Световна класика), където са и философските разсъждения за доброто и злото (за това, че ги нямало).

ППП Също не съм съгласен, че Достоевски е бил “прикрит реакционер”. Никога не се е прикривал. Всичко е казано в “блога” му, т.е. в Дневник на писателя, а и в романите му ясно е казано. В политическо отношение може да бъде определен катo реакционер, привърженик на реформаторско самодържавие, но това, че е ненавиждал социалистическо-комунистическите идеологии (най-вече заради атеизма им, където е виждал и корена на злото) е според мен една свръх-прогресивна позиция, изпреварила с много времeто си и осъзнала неща, които ние още се мъчим да осъзнаем. Най-вече, осъзнавал е, че липсата на вяра в Бога води до самоунищожение, без значение по какъв начин е организирано обществото, а това не само ние, ами най-вече и на Запад още не са го осъзнали. (Между другото, и Сад и касапницата на Френската революция илюстрират много точно идеите на Достоевски за това какво точно става с хората и обществата загубили вяра в Бога. На това се основава и пророчеството му, че комунистите ще избият «40 милиона» души в Русия.) Изобщо, бил е хуманист и пророк.

А национализмът му е логично следствие от православния му “фундaментализъм”, така да се каже, и е “цивилизационен”, а не граждански или етнически. Виж нашенският национализъм си е още етнически, въпреки че и той се придвижва към цивилизационен, както става с повечето национализми сега. Със сърбите и гърците например вече не се дърлим, а Турция отново е главният враг. И тук не мога да се сдържа и да не се заям малко, макар и по важен въпрос—а именно, че с руснаците пък само ДСБ-то продължава да се дърли, че и приказва за великоруски империализъм, сякаш сме 1888 г. Но да не отклонявам излишно разговора и да оставим тази болна тема за друг път.

Поздрави и благодаря за интересния разговор! "С умным человеком и поговорить любопытно"
цитирай
60. alexanderkolev - Ако някой се интересува,
28.06.2007 19:53
на английски има едно хубаво есе за Достоевски и Сад, “Dostoevsky and the Marquis de Sade: The Final Encounter”,
в тази книга:
http://www.amazon.com/Dialogues-Dostoevsky-Robert-Louis-Jackson/dp/0804728038/ref=dp_return_1/105-4034098-0305203?ie=UTF8&n=283155&s=books
Има и по-ранна статия от същия автор (Robert Louis Jackson, "Dostoevskij and the Marquis de Sade," Russian Literature, Vol. IV, No. 1 (January 1976), 27-46), но не успях да намеря нито книгата, нито статията в електронен вид.
На по-популярно ниво обаче има една не лоша статийка в мрежата:
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0354/is_4_46/ai_n8680951

цитирай
61. ivoberov - Съжалявам, но трия всякаква пор...
29.06.2007 00:11
Съжалявам, но трия всякаква порнография, дори когато тя е качена за онагледяване, дори когато е на руски и дори когато е написана от класик като Сад.
Не защото съм чистник, тъкмо напротив. Имам си тъмни страни.
Нито пък защото съм цензор.
Просто смятам, че за всяко действие си има подходящо място и подходящо време.
Вярно е че използвам неприлични изрази и думи, дори и много груби понякога, но не правя това самоцелно.
А изложението ми, въпреки предизвикателното си заглавие няма нищо общо с любовта, камо ли с плътските й измерения.
Бих оставил връзки към съответните мрежови страници за онагледяване на писания, но с изрично предупреждение за съдържанието им.
Надявам се, че не съм ви засегнал изтривайки нописаното от вас, но съм си вменил някакви задължения дори това да изглежда лицемерно и предвзето.
цитирай
62. анонимен - един ще се сети
03.07.2007 23:06
винаги съм бил... бил ли съм? и винаги ли?
НЕ!
затова ще кажа следното:

те ще дойдат сами
ще останат до края
един ще изгори
другите ще се удавят

чак тогава един ще се сети за тези редове и ще стане габот
цитирай
63. анонимен - Средата и усредняването са норма...
08.07.2007 10:42
Всичко над и под нормата влиза в графата - изключения.Според мен въпросът е в това, когато си изключение, все едно дали нагоре от чертата или надолу от нея, да се приемеш и да си носиш кръста...
Аз бях Филипа.
цитирай
64. eleni - добре деее...
16.07.2007 19:33
а защо по-умният от теб се явява такъв поради факта, че ще е чел това точно произведение?:) Или, всъщност, което и да е друго. Де да знам, май наивно си мисля, че умът не винаги има пряка връзка с количеството на прочетените томове съществена литература. Ама може би просто аз меря акъла с друг аршин.

Жалко, че късно видях дискусията, чела съм Сад, в оригинал, но не това ме прави умна:)

Усмивка от мен и... мир:)Не се заяждам, просто реплика...
цитирай
65. norman - Питане на Норман
13.08.2007 17:45
Понеже тука има много умни, образовани и мислещи хора...може ли ниекой да ми каже нещо за Достоевски... виерно ли е, че произведението му "Бедни хора" е свалено от училищните програми в Русия и се счита, за педофилска литература и кореспонденцията в произведението според вас, такава ли е и Макар Девушкин предобраз на съвременния педофил ли е...тя майка ми беше обяснила преди време, амам аз забравих...
Иначе на мене много ми се харесва как пише тоя Човек Иво...много неща можем да научим от него...
цитирай
66. анонимен - Не го знам..
19.12.2007 14:22
Преди много години, когато Тато бе цар, пътувах в едно новите творения на нашата трамвайна индустрия. Имаше една тясна игрозна улуца между тролейбусното депо и излаза към Коньовица. В тренчето се качи мъж. Веднага ми хареса. Възрастен човек с осанка. Старо, но чисто палто. Висок и спокоен. Седна, след малко стана и извади карта на контрольор. Започна да проверява хората, но толкова учтиво, че за миг забравих за всичко останало. Имаше някакво гаменче без билет. Мъжът се опита да говори с него, но изкопчи само криви гримаси, полу усмивка, полу яд, без капчица друго чувство. В този миг забелязах, че отстри седеше млад мъж, който вероятно на друго място би ми направил също добро впечатление. Но тук го забелязах по шума, който издаде. Невероятен изблик на викове и гняв адресирани към старият мъж. Този контраст не можах да забравя. Възрастният мъж остана в паметта ми като "учителят". Защо ли така - не знам. Може да е бил всякакъв друг. Но много приличаше по държание на един мой стар учител, лека му пръст. От старата школа. Които можеха да те напердашат с няколко тихи думи. И как болеше. Младият мъж можеше също да бъде такъв. Какво ли е станало с него, защо не допусна до сърцето си тихите и приятни думи?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ivoberov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 7807141
Постинги: 207
Коментари: 8911
Гласове: 15102
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031